0341 820 247

3 tips voor een perfect link profiel om hoog te scoren in Google

Gepubliceerd op: 12 april 2016

Misschien heb je het al wel eens gehoord : Google gebruikt meer dan 200 ranking factoren om de posities van uw website in de zoekmachine te bepalen. Maar is het menselijkerwijs wel mogelijk om al deze factoren te optimaliseren? Nee, niet echt. Uiteraard zijn vele punten te verbeteren, maar lang niet alle factoren zijn even gemakkelijk aan te passen. En het is niet echt nodig. De ene ranking factor heeft nu eenmaal meer invloed op de ranking in Google dan de ander. In deze blog behandelen we één van de belangrijkste factoren voor de ranking in Google : uw link profiel.

Uw link profiel bestaat in basis uit drie belangrijke factoren, te noemen : de kwaliteit van uw backlinks, de hoeveelheid aan backlinks en gekoppelde domeinen en de relevantie en diversiteit. Hieronder lichten we elk van deze drie onderdelen verder uit.

1 - Link kwaliteit
Link kwaliteit is een onderwerp waar SEO-ers al jaren over praten. En de meeste zijn het er over eens, het is en blijft één van de krachtigste ranking factoren voor Google. Terwijl een link van hoge kwaliteit uw website een boost in de ranking kan geven, kan een lagere kwaliteit backlink juist een negatieve invloed hebben op de ranking van uw website.

Om negatieve links naar uw website te voorkomen is het belangrijk uw link profiel nauwlettend in de gaten te houden. Zodat u gevaarlijke backlinks op tijd kunt herkennen en actie kunt ondernemen. Hoe? Als u een aantal links heeft gevonden die afkomstig zijn van een lage kwaliteit website, is de beste actie om contact op te nemen met de eigenaar van de website en te vragen of de link kan worden verwijderd. Krijgt u geen reactie? Dan kunt u altijd nog de backlinks afwijzen via Google. Met afwijzen vertel je Google eigenlijk om de verwijzing weg te gooien wanneer Google uw link profiel controleert. Het afwijzen van een link kan worden geregeld via Google’s Search Console.

2 – Aantal links en gekoppelde domeinen.
Een aantal jaar geleden was het aantal linkjes het belangrijkste signaal voor Google voor de ranking van uw website. Inmiddels heeft de zoekmachine geleerd om ook de kwaliteit van de links mee te nemen. Sindsdien wordt vaak gezegd dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Toch is dit slechts voor een deel de waarheid. Het aantal links en het aantal gekoppelde domeinen heeft nog altijd een enorme impact op uw ranking. U kunt zich alleen geen backlinks van lage kwaliteit veroorloven.

Ook belangrijk om te weten is dat meerdere links vanuit één domein (website) weinig extra bijdragen aan uw ranking in Google. Kortom het is belangrijk om links te verkrijgen van zoveel mogelijk verschillende domeinen om uw link profiel te verbeteren.

Vaak is het goed om het link profiel van uw SEO concurrenten te checken. Op die manier krijgt u een duidelijk beeld van de hoeveelheid werk die nodig is om de concurrentie te kunnen inhalen.

3 – Link relevantie en diversiteit
In het algemeen wilt u dat uw backlinks afkomstig zijn van websites en webpagina’s waarvan het onderwerp vergelijkbaar is met die van uw pagina. Maar hoe kan Google deze relevantie precies identificeren? In de eerste plaats, door de anchor tekst van de backlink. Ook de titel van de pagina waar de backlink staat kan van invloed zijn. Maar toch is de anchor tekst de belangrijkste factor.

Naast het feit dat de anchor tekst van een backlink overeen moet komen met het onderwerp van uw pagina, is het ook belangrijk een diversiteit aan te brengen in de anchor teksten. Zo kunnen anchor teksten enkel bestaan uit een kale link, zijn voorzien van merk gerelateerde tekst, onderwerp gerelateerde tekst, algemene tekst en exacte tekst.

Er is geen universele ratio welke aangeeft wanneer uw link profiel een natuurlijk karakter heeft. Maar zoals altijd in SEO kunt u starten  door te kijken naar de top concurrent op gebied van zoekmachine optimalisatie om een goed profiel op te bouwen.

Wilt u de anchor teksten van uw backlinks veranderen? Neem dan contact op met de webmasters van de links die u wilt veranderen. Op die manier kunt u uw link profiel een natuurlijk karakter geven.

En verder is het altijd goed om relevante en unieke content te creëren die het delen waard is. Zo zorgt u ervoor dat bezoekers van uw website uit zichzelf naar uw website gaan linken.

Linkbuilding, zoals de activiteiten hierboven genoemd worden, is een arbeidsintensieve klus. Vaak is er dan ook geen tijd om dit succesvol en goed uit te voeren. Toch kan linkbuilding en daarmee zoekmachine optimalisatie zeer positieve effecten hebben voor uw bedrijf. Denk aan meer bezoekers op uw website, een hogere naamsbekendheid en niet onbelangrijk een hogere omzet! Wilt u echt goed aan de slag met linkbuilding? Laat Adena u helpen! Wij ontzorgen uw door linkbuilding voor u uit te voeren en een uitstekend link profiel voor uw website op te bouwen. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Wilt u ook uw link profiel verbeteren?

Wilt u echt goed aan de slag met linkbuilding? Laat Adena u helpen! Wij ontzorgen uw door linkbuilding voor u uit te voeren en een uitstekend link profiel voor uw website op te bouwen. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Neem direct contact op »

Adena.
  • 10 jaar ervaring
  • Maatwerk
  • Alles-in-huis
  • Google partner
  • SEO specialist
  • Betrouwbaar
Partners.