0341 820 247

5 manieren om als klein bedrijf de strijd aan te gaan met grote bedrijven op SEO gebied

Gepubliceerd op: 10 november 2016

Het lijkt een onmogelijke opgave om als klein bedrijf te concurreren met grote bedrijven op het gebied van SEO. Maar het hebben van een kleine site brengt ook voordelen met zich mee. Benieuwd op welke manieren u kunt concurreren met grote bedrijven in SEO? U leest het in dit blog!

Met grote bedrijven valt door hun grote marketing budgetten niet te concurreren, is een veel voorkomende gedachte. Grote bedrijven hebben domein autoriteit, ontvangen een hoop kwalitatief goede links, worden door hun grote naamsbekendheid vaak gezien als betrouwbaar en hebben de mogelijkheid om veel te investeren.

Hoe kan een klein bedrijf hier tegen concurreren op het gebied van SEO? Hieronder leest u 5 manieren die kleine bedrijven kunnen gebruiken om de strijd aan te gaan met grote bedrijven:

Gebruik zoekwoorden waarop grote sites niet willen, kunnen of proberen te concurreren
Er zijn zoekwoorden die een groot bedrijf niet wil gebruiken, niet kan gebruiken of nog nooit geprobeerd heeft om te gebruiken. Niet gebruikte zoekwoorden die kleine bedrijven kunnen gebruiken zijn bijvoorbeeld: 

  • Lange zoekwoorden: Waar een groot bedrijf bijvoorbeeld het zoekwoord ‘Amsterdam stadsgids’ zou gebruiken, gebruiken zij beslist niet het zoekwoord ‘Beste winkels om te bezoeken in de kalverstraat’.
  • Vergelijking in de zoekwoorden: Een groot bedrijf zal niet op haar website een pagina maken waarop zij zichzelf vergelijkt met een grote concurrent. Als kleine website kunt u wel andere merken met elkaar vergelijken. Gebruik daarom zoekwoorden waarin iets vergeleken wordt.
  • ‘Rangorde’ zoekwoorden: Een groot bedrijf (bijvoorbeeld een bekend hotel) heeft vele business gerelateerde relaties met andere bedrijven. Dit bedrijf zal hierdoor geen pagina maken met een top 10 of top 100 van hotels. Dit kan namelijk de business relaties schaden. Een klein bedrijf heeft deze beperking niet. Waardoor zij deze zoekwoorden wel kunnen gebruiken.

2. Richt u op autoriteit en merkassociatie in een specifieke niche
Waar een groot bedrijf zich zal richten op alleen het zoekwoord ‘Reizen’, kan een klein bedrijf zich richten op een klein gedeelte van dit onderwerp. Bijvoorbeeld op specifieke routes in een stad, het beoordelen van verschillende reisbestemmingen of andere kleine gedeelte van de niche waar een groot bedrijf geen grote merkwaarde kan creëren.

3. Creëer content die grote bedrijven niet zullen maken
Grote bedrijven zullen alleen zoekwoorden en content gebruiken die direct bijdragen aan conversies. Als klein bedrijf kunt u wellicht denken: ‘Het maakt mij niet uit of de klant na 2, 3 of 4 keer bezoeken een conversie plaats. Ik wil vertrouwen en autoriteit opbouwen in mijn niche. Hierdoor kan ik content maken die grote bedrijven niet zullen maken.’ Grote bedrijven in de reisbranche zullen content maken dat zal gaan over: Hotels, vluchten, auto’s en steden. Als Klein bedrijf in die branche kunt u content creëren over bijvoorbeeld: nieuwtjes over een stad, reistips en aanbevolen websites over een reisbestemming.

4. Zorg dat uw content meer waarde heeft dan die van de grote bedrijven
Als klein bedrijf kunt u veel meer tijd en moeite investeren in één bepaald content deel, waar grote bedrijven dit vaak niet kunnen. Maak hier gebruik van. Stop uw moeite in 1 of een klein groepje zoekwoorden. Creëer hiervoor content en stop daar veel energie en inspanning in, meer dan grote bedrijven doen. Uw content zal een grotere waarde hebben.

5. Investeer in 1 op 1 relaties met uw klant
Een klein bedrijf kan veel gemakkelijker en beter een relatie aangaan met de consument. Waar het bij grote bedrijven vaak via het PR team gaat, kunt u als klein bedrijf direct naar de klant toe communiceren. Deze relaties kunt u opbouwen doormiddel van social media, het hebben van een conversatie en het achter laten van blog comments. Dit zal uw merk versterken en uw niche aantrekkelijker maken.

Ook de strijd aangaan met de grote bedrijven op het gebied van zoekmachine optimalisatie? Adena helpt u graag!

 

De strijd tegen grote bedrijven op SEO gebied.

Met zoekmachine optimalisatie wordt u beter gevonden in de zoekmachines. Heeft u interesse of bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust contact op met Adena. Wij helpen u graag verder!

Neem contact op >

 

 

Adena.
  • 10 jaar ervaring
  • Maatwerk
  • Alles-in-huis
  • Google partner
  • SEO specialist
  • Betrouwbaar
Partners.