0341 820 247

Adverteren op bedrijfsnaam, wel of niet doen?

Gepubliceerd op: 29 september 2016

Steeds vaker wordt er door middel van Google Adwords geadverteerd op bedrijfsnamen. Bij Google Adwords kun je betalen voor zoektermen waar je op gevonden wilt worden, zoals jouw bedrijfsnaam. Toch vragen veel bedrijven zich af of het adverteren op de eigen bedrijfsnaam wel verstandig is. Wij hebben de voor- en tegenargumenten van adverteren op bedrijfsnaam op een rijtje gezet.

Waarom wel:


1. Verbetering kwaliteit campagne
Adverteren op de eigen bedrijfsnaam kan bijdragen aan de kwaliteit van de campagne. De kwaliteitsscore is een schatting door Google van de kwaliteit van de advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina’s. De klikjes zijn goedkoop en je bent hoogstwaarschijnlijk zichtbaar op positie 1. Dit betekent een hoge CTR , lage kosten en een positief effect op de gehele campagne. Wanneer jouw advertenties van hoge kwaliteit zijn, leidt dit tot lagere kosten, een hogere advertentiepositie en meer click ratio’s. Hoe relevanter de advertenties zijn, hoe hoger de kwaliteitsscore van Google.

2. Concurrenten adverteren op jouw bedrijfsnaam
Concurrerende bedrijven kunnen ook adverteren op jouw bedrijfsnaam. Als jij het niet doet, bestaat de kans dat een ander het doet. Wees daarom de concurrenten voor. Er wordt vaak gezocht op bedrijfsnaam, product of categorie. Mocht je niet adverteren op de eigen bedrijfsnaam, dan heb je kans dat concurrenten bovenaan komen te staan. Ook als je niet zeker weet of concurrenten adverteren op jouw bedrijfsnaam is het wel verstandig om dit te doen. Bovendien zijn de kosten voor deze klikjes relatief laag.


3. Niet afhankelijk van organische zoekresultaten
Door de activiteiten van zoekmachine optimalisatie scoort jouw webpagina hoger in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Zowel adverteren op generieke termen als het verhogen van organische zoekresultaten versterkt elkaar. Door te adverteren op de eigen bedrijfsnaam, ben je niet afhankelijk van de organische zoekresultaten. Je bent hierdoor meer zichtbaar in de resultaatpagina waardoor er meer verkeer naar jouw website wordt gegenereerd.

4. Snel communiceren
Via Google AdWords kunt u snel en gericht een boodschap de wereld in sturen. Met het adverteren op bedrijfsnaam in zoekmachines bereik je daarom heel gericht en specifiek de doelgroep. Ook kan je als bedrijf direct beginnen met het genereren van meer online aankopen, ingevulde contactformulieren en/of offerteformulieren.

Waarom niet:


1. Budget
Misschien houdt het budget van adverteren op bedrijfsnaam de meeste bedrijven wel tegen. De meeste marketing afdelingen hebben maar beperkt budget en hier past zoekmachine adverteren niet in. Door campagnes beter meetbaar te maken kan er in de toekomst budget voor vrijgemaakt worden. 


2. Monopolie
Als jouw bedrijf een absolute monopolie positie bezit, dan hoef je niet op eigen merknaam te adverteren. Toch is een monopolie vaak een uitzondering, er is in veel gevallen concurrentie aanwezig.

 

Kortom, het is verstandig om te adverteren op jouw eigen bedrijfsnaam. Met adverteren op bedrijfsnaam kan de kwaliteitsscore van Google verhoogd worden. Wanneer advertenties van hoge kwaliteit zijn, betaal je lagere kosten. Daarnaast staan advertenties boven de organische zoekresultaten. Concurrenten kunnen op jouw bedrijfsnaam adverteren, het is daarom verstandig om je concurrenten voor te zijn. Ook kun je bij adverteren op bedrijfsnaam snel een boodschap communiceren.

Laptop

Adverteren op bedrijfsnaam, wel of niet doen?

Adverteren in zoekmachines kunt u gemakkelijk uitbesteden aan Adena Internet. Bekijk onze mogelijkheden voor meer informatie.

Bekijk de mogelijkheden

Adena.
  • 10 jaar ervaring
  • Maatwerk
  • Alles-in-huis
  • Google partner
  • SEO specialist
  • Betrouwbaar
Partners.