0341 820 247

Adwords tekstadvertenties worden groter

Gepubliceerd op: 16 juni 2016

Opnieuw een grote ontwikkeling op de resultatenpagina van Google. Na het verdwijnen van de advertenties aan de rechterkant van het scherm in februari 2016, gaat Google nu de grote van de tekstadvertenties aanpassen. Dit is de eerste aanpassing aan het standaard tekstadvertentie format sinds de lancering van Google AdWords in 2000.

Expanded Text Ads
De grotere tekstadvertenties worden Expanded Text Ads (ETA) genoemd en zullen worden ingezet voor alle apparaten. Kortom de tekstadvertenties worden groter dan dat we al die jaren gewend zijn. Maar wat verandert er nu exact? Daarvoor kijken we naar hoe het was en hoe het wordt.

Jarenlang zijn we geoefend om een pakkende tekstadvertentie te vullen binnen de limieten. Hieronder een overzicht zoals het tot nu toe altijd was:

  • Kop: 25 tekens
  • Beschrijvingsregel 1: 35 tekens
  • Beschrijvingsregel 2: 35 tekens
  • Zichtbare URL: 35 tekens

Uiteraard zijn er updates geweest voor bijvoorbeeld extensies, maar nooit wat betreft het aantal tekens. Tot nu, als we kijken naar de bèta-omgeving, dan komt het er straks zo uit te zien:

  • Kop 1: 30 tekens (= 5 tekens extra)
  • Kop 2: 30 tekens (= Nieuw!)
  • Beschrijvingsregel: 80 tekens (= Beschrijvingsregel 1 en 2 en worden één invulveld met 80 tekens. In totaal 10 tekens extra)
  • Zichtbare URL: komt nu automatisch vanuit de uiteindelijke URL of 2 invulvelden (Path) met 15 tekens per stuk (optioneel).
    Met deze aanpassingen worden de advertenties tot wel 50% groter dan de oorspronkelijke tekstadvertenties. Google verwacht dat de CTR met 20 procent zal worden verhoogd. Dit is natuurlijk erg interessant!

Het verloop van Expanded Text Ads
Zoals aangegeven gaat het nog om een Beta versie, die op dit moment geleidelijk wereldwijd wordt uitgerold. De verwachting is dat de volledige lancering van de ETA’s per Q3 2016 zal plaats vinden.

Waar moet je rekening mee houden?
Zoals bij iedere verandering is het goed om te kijken wat er nu exact veranderd en waar je rekening mee moet houden. Het belangrijkste punt is de ruimte. Doordat de advertenties groter worden is er ruimte voor extra zoekwoorden in de teksten en zullen we onze creativiteit moeten aanwenden om opnieuw precies passende tekstadvertenties te schrijven.

Gevolgen voor SEO
Door de aanpassing in februari zakte de organische resultaten al verder naar beneden. Maar met de Expanded Text Ads zullen deze nog verder zakken. De organische resultaten zullen zeker niet verdwijneen, maar goede zoekmachine optimalisatie wordt nu nog belangrijker om bezoekers te blijven aantrekken.

 

Adwords tekstadvertenties worden groter

Zijn uw AdWords campagnes al klaar voor Expanded Text Ads? Nee? Laat Adena uw AdWords campagnes professioneel beheren.

Bekijk de mogelijkheden

Adena.
  • 10 jaar ervaring
  • Maatwerk
  • Alles-in-huis
  • Google partner
  • SEO specialist
  • Betrouwbaar
Partners.