0341 820 247

AMP een officiƫle ranking factor van Google?

Gepubliceerd op: 20 april 2017

2017 is alweer een aantal maanden op weg en in deze eerste maanden kan er veel veranderen in de wereld van SEO. AMP is misschien wel de belangrijkste SEO-update te noemen en deze houden wij dan ook zeker niet voor u achter. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages, maar wat is het gevolg van dit project voor de ranking factoren?

Hiervoor geven we u eerst een kijkje in het verleden. De pagina-snelheid is namelijk al jaren een officiële ranking factor van Google. Door een hogere snelheid van de pagina neemt het gebruikersgemak toe. Waardoor Google de pagina beter waardeert en deze hoger verschijnt in de zoekresultaten van Google.
De toename in het mobiele gebruik zal u ook vast niet ontgaan zijn. We schreven hier al eerder over in onze blog over het belang van mobile first. In combinatie met dit verschijnsel is de constatering dat de pagina-snelheid specifiek voor mobiele apparaten ook steeds belangrijker wordt.

AMP
Het Accelerated Mobile Pages project is een open source initiatief van Google met als doel het leveren van geoptimaliseerde mobiele inhoud wat direct wordt geladen. Net zoals u op uw website het gebruikersgemak probeert te optimaliseren, doet Google dat ook. Google heeft dit initiatief opgezet doordat uit eigen onderzoek is gebleken dat het grootste gedeelte van de mobiele websites erg traag zijn en uit teveel elementen bestaan. In een eerdere blog gingen wij al eens de diepte in over dit onderwerp. Lees in dit blog meer over het Accelerated Mobile Pages project. 

Dit is slecht nieuws voor webbouwers. Want wanneer de concurrentie wel gebruik maakt van AMP, krijgt zij voorrang in Google Search, Google Display, Google Shopping enzovoort. Dit is echter nog niet officieel bevestigd door Google, maar de constatering is gebaseerd op vele feiten. Laat u daarom niet verrassen. Door deze mogelijke update bent u namelijk genoodzaakt om ook AMP-componenten aan uw HTML-pagina’s toe te voegen. Deze componenten zijn ontwikkeld door Google, waarbij rekening is gehouden met de laadsnelheid en mobielvriendelijkheid.

Een AMP-pagina is te herkennen aan het bliksem icoontje en de letters AMP.
Zie de afbeelding voor één van onze pagina’s waarbij wij gebruik hebben gemaakt van AMP. 
Voorbeeld AMP Adena

 

Ook AMP gebruiken?
Is uw mobiele pagina snel genoeg? Check dit via de Page Speed Insights Tool. Wellicht is het resultaat niet wat u hoopte, maar heeft u al vele optimalisatiepogingen gedaan. Ziet u door de bomen het bos niet meer? Het team van Adena helpt u hier graag bij!

 

Neem contact op!

Voor meer informatie over het toepassen van AMP op uw website, neem gerust eens contact met ons op. Wij helpen u graag!

Neem contact op

Adena.
  • 10 jaar ervaring
  • Maatwerk
  • Alles-in-huis
  • Google partner
  • SEO specialist
  • Betrouwbaar
Partners.