0341 820 247

Google’s project AMP gaat mobiele web versnellen

Gepubliceerd op: 1 maart 2016

Waar we inmiddels al vaker over hebben geschreven is het belang van een snelle website. Het is duidelijk dat Google de websitesnelheid als rankingfactor gebruikt. Het wordt nog duidelijker dat Google het belang van een snelle website groot vindt, door de start van Google’s nieuwste project: Accelerated Mobile Pages.

Waarom AMP?
In het kort komt het hier op neer: surfen via een mobiele apparaat wordt vaak als erg langzaam ervaren en zorgt daarom voor veel frustraties. Met het AMP project, geïnitieerd door Google, wil het bedrijf publishers de mogelijkheid geven eenvoudig mobiel-geoptimaliseerde content te laten maken die overal snel laadt. De reden is dus duidelijk, zorgen voor een sneller mobiel web.

Wat is AMP?
Door de jaren heen zijn websites qua mogelijkheden enorm gegroeid. Websites worden steeds mooier en rijker gevuld met functionele elementen. Dat heeft gezorgd voor meer codering en langere laadtijd. Ondanks dat men al jaren de snelheid van websites probeert te verbeteren blijven deze rijk gevulde websites op mobiele apparaten vaak traag. Met AMP wordt daarom de bestaande paginacode helemaal uitgekleed en wordt content vooraf al ingeladen bij Google (caching). Dit betekent dat als u op een zoekresultaat klikt dat via de AMP-code draait de website veel sneller te zien krijgt.

Voor welke soort website is AMP geschikt?
Op dit moment is AMP bedoeld voor nieuwswebsites en blog. Dit komt omdat de pagina’s van dergelijke websites statisch (niet veranderlijk) zijn. Webwinkels hebben vaak meer nodig dan alleen een statische website, AMP zal daar de functies dus eerder in de weg zitten. Of AMP ooit geschikt wordt voor webwinkels is dus nog maar even afwachten. Maar wij denken dat AMP voor blogs en echte contentpagina’s een goede uitkomst kan zijn, ook voor zoekmachine optimalisatie. De komende tijd zullen we dan ook flink gaan testen met AMP.

Waarom zou u AMP moeten implementeren?
Het feit dat Google dit project initieert geeft al aan dat het bedrijf de waarde er van in ziet. Google gaat in de mobiele zoekresultaten de pagina’s die gebruik maken van AMP ook nog eens uitlichten doormiddel van een AMP icoon. Hoewel Google het zelf niet heeft gemeld is de kans natuurlijk ook groot dat AMP pagina’s voorrang zullen krijgen op andere pagina’s, de pagina is immers sneller.

Meer weten over AMP?

Meer weten of interesse in AMP voor uw blogpagina’s, contentpagina’s of complete website? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.

Neem direct contact op »

Adena.
  • 10 jaar ervaring
  • Maatwerk
  • Alles-in-huis
  • Google partner
  • SEO specialist
  • Betrouwbaar
Partners.