0341 820 247

Het belang van mobile first

Gepubliceerd op: 26 oktober 2016

Nederlanders zijn steeds meer gehecht aan hun mobiel. Een week zonder mobiele telefoon is voor de meeste mensen niet meer vol te houden. We zijn vergroeid met onze telefoon en kunnen hier steeds meer mee doen. Het is daarom voor marketeers van groot belang om ‘mobile first’ te gaan denken en in te spelen op het mobiele gebruik van de consument. Lees in dit blog het belang van het mobile first denken.

Mobile first is een strategie binnen het webdesign. Het houdt in dat bedrijven bij het maken en vormgeven van de website, de mobiele gebruikservaring als uitgangspunt nemen. De volgende ontwikkelingen geven het groter wordende belang van mobile first denken aan:

De groei van m-commerce
Mobile commerce, ook wel m-commerce genoemd, heeft de afgelopen jaren een veel groter aandeel in de totale e-commerce omzet gekregen. Uit onderzoek blijkt dat deze trend zich zal doorzetten. Zo voorspelt Gartner dat in de VS de e-commerce omzet via de mobiele telefoon zal stijgen met minstens 50% in 2017. Dit als gevolg van het mobiele gedrag van shoppers. Online webwinkels kunnen reageren op deze grote stijging door het aankoopproces op de mobiel te vergemakkelijken.

Smartphone vs. Tablet
30% van de online aankopen vindt plaats op een smartphone of tablet, blijkt uit een onderzoek van Zanox. Voor de eerste keer is het percentage aankopen op de smartphone hoger dan op de tablet. In 2015 werd 11% van de aankopen gedaan op de smartphone en 13% op de tablet. In 2016 is het percentage aankopen op de smartphone gestegen naar 17%, terwijl het percentage aankopen op de tablet gelijk bleef. In Nederland doen we inmiddels 6,25 miljoen aankopen met onze mobiele telefoon, voor een bedrag van 403 miljoen euro.

Inspelen op de stijging van mobiele aankopen
Het aantal aankopen dat via de mobiele telefoon wordt gedaan stijgt. Het is voor bedrijven daarom van groot belang om hun campagnes, e-mail marketingberichten en de website, mobile responsive te maken. Verdiep u als bedrijf bovendien goed in de mobiele ervaring van de consument, bepaal hun customer journey. Het doen van mobiele aankopen en het lezen van e-mails op de mobiele telefoon telefoon zal immers de komende jaren blijven toenemen.

Waarom kiezen voor mobile first?
Het mag duidelijk zijn dat het van groot belang is om uw website mobielvriendelijk te maken. De volgende onderzoeksresultaten zullen dit onderbouwen. Als u geen mobielvriendelijke website heeft, loopt u mogelijk klanten en conversies mis:

  • 52% van de gebruikers komt niet terug op de website bij een slechte web-ervaring.
  • 61% van de gebruikers zal de website eerder verlaten wanneer deze niet mobielvriendelijk is.
  • 75% van de gebruikers geeft de voorkeur aan een mobiele website en zal eerder terug keren in de toekomst.
  • 68% van de gebruikers zal eerder aankopen doen wanneer de website mobielvriendelijk is.

Wacht daarom niet langer en zorg dat uw website ook mobile responsive is!

Mobile first

Het belang van mobile first

Door het groeiende aantal consumenten dat op de mobiel hun aankopen doet, is het essentieel dat uw website mobile responsive is. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw website? Adena helpt u graag!

Neem contact op >

 

Adena.
  • 10 jaar ervaring
  • Maatwerk
  • Alles-in-huis
  • Google partner
  • SEO specialist
  • Betrouwbaar
Partners.