0341 820 247

Interne zoekopdrachten: een bron van waardevolle informatie

Gepubliceerd op: 10 mei 2016

Vaak zijn we druk bezig met de zoekmachine optimalisatie en zoekwoorden voor Google en andere zoekmachines. We doen er alles aan om zo goed mogelijk gevonden te worden. Maar hoe zit dat eigenlijk met de zoekopdrachten binnen onze eigen website of webshop? Heeft uw website een interne zoekfunctie? Dan kunt u met Google Analytics hele interessante informatie verzamelen. Lees hier waarom u de interne zoekopdrachten van uw websitebezoekers moet checken.

Waarom analyseren, informatie oplevert 
Het analyseren van de interne zoekopdrachten kan u een hoop interessante informatie opleveren. Zo geven bezoekers u een unieke inkijk in de onderwerpen en termen die voor hen populair zijn. Die informatie geeft dan weer aanwijzingen over de behoeften van de doelgroep. Aan de hand van die gegevens kunt u bepalen of de juiste informatie aanwezig is of dat er zaken ontbreken. Zo kunt u als webshop exact zien welke producten populair zijn. Met die informatie kunt u onder andere de ontbrekende producten aan uw assortiment toe voegen.

Bezoekers die via een zoekmachine op uw website uitkomen, landen vaak niet op de home pagina. Ze komen op verschillende pagina’s uit. Het is van belang dat u de navigatie bovenaan, links of rechts op zo’n manier instelt dat vanaf iedere pagina op de website makkelijk verder genavigeerd kan worden. Door te analyseren vanaf welke locatie men de interne zoekbalk gebruikt, kunt u achterhalen welke landingspagina’s verbeterd kunnen worden.

Verder is het interessant om te kijken naar de termen en synoniemen die door de bezoeker worden gebruikt. Komt u bijvoorbeeld zoektermen tegen die u zelf helemaal niet gebruikt, dan zou u op basis van die informatie ervoor kunnen kiezen termen toe te voegen of aan te passen. Bijvoorbeeld. U gebruikt de term wasmachine en bezoekers zoeken veel op wasautomaat, dan kunt u dit verwerken. Zien we bijvoorbeeld een grote stijging in een bepaalde zoekopdracht dan kunnen we ervoor kiezen hier een specifieke landingspagina voor aan te maken.

Google Analytics instellen
Om de interne zoekopdrachten op uw website te kunnen meten en analyseren, moet u eerst in Google Analytics aangeven dat deze gegevens gemeten moeten worden. Heeft u dit nog niet gedaan dan lichten we hier verder toe hoe u dit kunt instellen.

Log in bij Google Analytics, klik vervolgens op het tabblad ‘beheerder’. Ga dan naar ‘Instellingen weergeven’ en schakel ‘Site Search bijhouden’ in. Om de interne zoekopdrachten te kunnen verzamelen heeft Google een queryparameter nodig. Om te achterhalen welke parameter uw website gebruikt voert u zelf een zoekopdracht in. Bekijk de URL van de resultatenpagina, de letter of het woord voor het is-teken (=) is de queryparameter.

Nadat in Google Analytics alles goed is ingesteld duurt het even voor de eerste resultaten verschijnen. Maar vanaf dat moment kunt u de gegevens meten.

Interne zoekopdrachten en andere website optimalisatie?

Wilt u uw website optimaliseren? Neem dan contact op met Adena, onze specialisten analyseren uw website en geven verbeteringen aan om betere resultaten te bereiken met uw website. 

Neem direct contact op »

Adena.
  • 10 jaar ervaring
  • Maatwerk
  • Alles-in-huis
  • Google partner
  • SEO specialist
  • Betrouwbaar
Partners.